Tekanan darah rendah

Assalamualaikum dan salam sejahtera, 

Selain masalah tekanan darah tinggi, masalah tekanan darah rendah juga tidak boleh dipandang remeh. Wanita mengandung yang ada masalah ini berisiko menghadapi komplikasi semasa proses kelahiran. Daripada pengalaman kak yong sendiri, selepas proses kelahiran, badan menjadi sangat lesu, pucat dan selalu pening. Kak yong memang ada masalah tekanan darah rendah dari bujang sehinggalah sebelum kak yong consume Set Penyusuan Shaklee. Dua kali pregnant, 2 kali anemia. Insya-Allah kalau ada rezeki untuk mengandung lagi pasti set mengandung dan berpantang Shaklee pilihan kak yong. Tak cari yang lain dah! Kak yong kongsikan sedikit maklumat yang kak yong petik dari Majalah Wanita keluaran Jun 2014.

Antara golongan yang berisiko mengalami tekanan darah rendah ialah:
  • Disahkan anemia semasa hamil melalui ujian darah (bacaan hb).
  • Pernah hilang darah yang berlebihan semasa proses melahirkan.
  • Wanita yang telah melahirkan ramai anak.
  • Wanita yang menyusukan anak.
Masalah ini boleh berlaku akibat kekurangan zat besi. Kebiasaannya kekurangan ini berlaku kerana pemakanan yang kurang zat besi, penyerapan rendah oleh usus, dan kesan sampingan ubat tertentu. Zat besi ini penting kerana ia komponen utama dalam sel darah merah. Jadi, ia penting untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh untuk membolehkan badan kita berfungsi dengan sempurna.

Untuk ibu mengandung, ia penting untuk tumbesaran bayi yang sempurna. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan keguguran, kelahiran pramatang, saiz bayi yang kecil, koma dan boleh membawa kematian kepada si ibu atau anak. Peningkatan keperluan zat besi meningkat sebanyak 50% pada ibu hamil.

Antara makanan yang tinggi zat besi ialah seperti ayam, sayuran berdaun hijau, kekacang, bijirin, buah-buahan kering seperti kurma, buah tin serta prun, tembikai, bijan, tauhu dan delima. Sumber makanan ini mungkin membantu tetapi anda perlu ambil dengan kuantiti yang sangat banyak dan elakkan memasak bagi menghalang kehilangan zat besi akibat suhu yang tinggi semasa memasak.

Kak yong atasi masalah tekanan darah kak yong dengan supplement shaklee. Salah satunya ialah Vitalea with Iron Formula. Nasihat kak yong, dapatkan supplement yang betul untuk masalah anda kerana supplement yang salah, tidak akan membantu malah ada yang boleh membawa kemudaratan yang lain.

YANAIZAT | 019-7771227
SID: 972522
COD: J.Bahru, Pasir Gudang, Skudai, Pontian, Setia Indah, Bukit Indah, Singapura serta kawasan sekitar.
POS: Dalam Malaysia dan luar Malaysia

Comments